saranorrman

Går det att bygga pallkragar i trä?

Sara Norrman
7 years ago

Funderar på att bygga pallkragar på mina föräldrars land, de tycker det skulle vara skönt att slippa böja sig ner så mycket. Men kan vi bygga dem av trä? Hur skyddar vi träet mot väder och vind? Tack!

The Hampton Garden · More Info

Comments (21)

  • Sophie I
    7 years ago

    Tror säkert ni kan göra det själva, och trä är säkert ett bra material. Jag är själv inte så insatt så kanske något trädgårdsproffs kan svara på detta?

  • PRO
    User
    7 years ago

    Hej, obehandlat trä förstörs ju på några år, och man vill inte gärna använda tryckimpregnerat om man ska odla ätbart. På utsidan kan man dock måla eller olja. Jag brukar rekommendera järnvitriol på utsidan och att man lägger plast på insidan.


  • Sara Norrman
    Original Author
    7 years ago

    Tack Lövehagen, jag har också undrat över det där med tryckimpregneringen. Men järnvitriol skulle nog bli jättefint! Hur höga tycker du de ska vara ungefär? Halva lårhöjden eller så? Tänker att man kanske inte vill ha 'diskbänkshöjd' så de tar över för mycket...

  • PRO
    User
    7 years ago

    Det viktigaste är att de inte är för låga, så man brukar säga att minst dubbla pallkragar i höjd. 70 cm gillar jag då når man också att böja sig in över pallkragen. Ju mer jordvolym desto bättre håller planteringen fukt, då upphöjda bäddar alltid torkas upp mer av sol och vind jämfört med marknivå. /Nina

    Sara Norrman thanked User
  • Sara Norrman
    Original Author
    7 years ago

    Tack Nina, ska genast skicka över länken till mina föräldrar. Allt gott!

  • helkva
    7 years ago

    Vi har byggt pallkragar i trä, målat dem utvändigt och "isolerat" dem med platonmatta invändigt, det har hållt väldigt bra

    Sara Norrman thanked helkva
  • Lotti Clifstock
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Jag är precis i startgroparna och har valt att ha 3 pallkragar á 20 cm på höjden och ska spika en liggande bräda runt om upptill (som på din bild), så att man kan sätta sig bekvämt på kanten och rensa.....skönt för rygg och axlar! :D Total "sitthöjd" blir cirka 65 cm. Jag köpte mina pallkragar begagnade och har målat dem "falu"-röda och tanken är att klä insidan med markduk. Lycka till!

    Sara Norrman thanked Lotti Clifstock
  • Lotti Clifstock
    7 years ago

    Hittade den här fina lösningen på att kunna sitta bekvämt "på kanten" (4:e bilden)

    http://www.alltomtradgard.se/artiklar/odla-i-kokslandet/Smarta-tillbehor-for-pallkragar-som-man-kan-bygga-sjalv

    Sara Norrman thanked Lotti Clifstock
  • Sara Norrman
    Original Author
    7 years ago

    Tack Lotti! Vilket toppentips, det ska jag absolut förmedla. Vad odlar du i dem förresten? Nyfiken!

  • mariannese
    7 years ago

    Aprilnumret av Norsk Hagetidend har en utförlig beskrivning av hemsnickrade pallkragar med goda råd. Större pressbyråaffärer borde sälja tidningen.

  • Lotti Clifstock
    7 years ago

    Ja du, Sara *ler* ALLT! ;) Har varit utan hus i många år och nu äntligen köpt ett igen....så jag försöker ta igen allt jag har "missat" de här huslösa åren ;) Än så länge har jag bara hunnit plantera jordgubbar, sockerärtor, dill, persilja, gräslök, röd romansallat, grön plocksallat, timjan, grekisk oregano, marockansk mynta, Stevia, Ananassalvia, Citronverbena (oootrolig doft på de två senast nämnda!!), basilika (gömt den i ett hörn av en odlingslåda och lite djupare än de andra kryddorna, eftersom det är så kallt än).
    Snart på gång är också isbergssallat, lök, gurka, morötter, paprika, potatis och fler tomater....å säkert nåt mer roligt jag råkar "springa på" ;)
    Har iaf insett mina begränsningar - jag ska inte SÅ någonting.....jag köper plantor....passar mig myyyycket bättre...annars lär jag få gå hungrig...*ler skevt* ;) :D :P
    Vad har du tänkt att odla i dina lådor?? :P

    Sara Norrman thanked Lotti Clifstock
  • Lotti Clifstock
    7 years ago

    Apropå Potatis....jag tänker fylla en pallkrage (3 våningar) med halm och odla efter denna superba idé (kolla filmsnutten) :
    http://svenska.yle.fi/artikel/2014/04/02/odling-i-halm

  • Sara Norrman
    Original Author
    7 years ago

    *BARA* Lotti! Det är ju en halv handelsträdgård;) Skulle vara kul att se lite bilder när det börjar spira lite...

  • Lotti Clifstock
    7 years ago

    *hihi* Ja, det blir lite mycket....men sååå roligt....och så efterlängtat! Sen får man ju se vad som överlever! ;) Hittills ser allt ut att trivas riktigt bra, sånär som på basilikan som bara gav upp så fort det kom lite kyla en natt...*suck*....var en riktigt fin planta....men såå "gnällig" ;) Jag får vänta med basilika tills jag får bättre förutsättningar att ge den en "omhuldad tillvaro" :P :D
    Måste säga att min storfavorit hittills är Ananassalvian...den doftar himmelskt när man bryter bladen...å smakar så gott när man klipper ned bladen i bubbelvatten tillsammans med citronskivor...eller till en rostad macka med lemon curd och garnerat med ananassalvian *mums*
    Min tanke sen när bären kommer är att söta dem med Stevia...bladen är supersöta när man tuggar dem (därtill ett "nyttigt" socker!)...ska bli så kul att experimentera!! :P :D
    Lovar att skicka bilder alldeles snart...regnar, regnar och regnar idag....så plocksalladen är inte "fotogenisk" eller till sin fördel dagen till ära! ;) Men bilder kommer senare i veckan!! :D Vore kul att få se dina projekt och planteringar också!!! Har det blivit några odlingslådor? Byggt själv eller köpt? Såå inspirerande att få se andras....ger idéer och mersmak!! :D :D

  • Lotti Clifstock
    7 years ago

    Jag har inte köpt mina nuvarande plantor på Klostra, utan på lokal handelsträdgård....men jag har nyligen upptäckt Klostra på nätet och att de har sååå fin information om alla växterna! Ska prova att beställa där framigenom :D

    http://www.klostra.se/salvia-ananas-planta

    http://www.klostra.se/citronverbena-1

    http://www.klostra.se/stevia-sotflockel-planta

  • mariannese
    7 years ago

    Helt imponerande planer du har! Vill bara påpeka att citronverbena inte tål kyla men om du tar in den i höst kan du ha den i åratal och den blir bara större och större. Bladen går att torka också och behåller smak och doft länge.

  • Lotti Clifstock
    7 years ago

    Åhh...tack så jättemycket för tipset, mariannese!! :D Ska de torkade bladen ligga i en lufttät glasburk eller hänga i knippen? Gäller kylkänsligheten de andra "vanliga" verbenorna också?? Köpte några verbenor (icke ätbara) som jag har som inspiration i änden på stora planteringsbordet, som jag byggde för någon dryg vecka sedan. Alltid önskat ett stort bord utomhus som man kan stå å plantera om vid och bygga saker (spaljeer å liknande) under "bar himmel"... :D

    Har ett litet, litet "rum" i uthuset som ska bli "trädgårdsrum", så jag så småningom kan ha frön där, övervintra växter och förvara odlingssaker. Rummet måste dock isoleras först (nästa sommar, hinner troligen inte i år), så nu får verbenaplantorna och pelargonerna bo i "färgrummet", till vintern, där jag har en liten frostvakt.

    Ja, mina drömmar och projekt är många....har lääängtat sååå länge efter en egen trädgård igen....så nu när jag äntligen köpt mig en egen plats på jorden, så skulle jag helst velat ha genomfört alla drömmar "i förrgår"...*blink, blink*

    Jag har egentligen inga gröna fingrar alls....men drömmarna, viljan och glädjen är stor, så det ska nog gå...iaf en del...sen får jag lära mig efter hand! :D Så roligt att kunna få tips och råd här av goa trädgårdsmänniskor!!!! :D :D ....åsså har jag en kunnig och härlig granne som ställer upp med både råd och handkraft....å förutom våra shoppingrundor på handelsträdgården, får jag fina plantor ur hennes prunkande trädgård!! *lyx* :D :D

  • Lotti Clifstock
    7 years ago

    PS. Senaste inköpet står nu å väntar på plantering - 4 Stockrosor (2 vita och 2 röda)!!!

  • mariannese
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Citronverbena är visserligen släkt med vanliga verbenor som brukar heta något med Verbena i det latinska namnet men är ganska olik dem. Aloysia citrodora kommer från Sydamerika där den blir ett litet träd. Även här blir den en vedartad buske med tiden. Min gamla blev för stor så jag har börjat om med en ny i år, kan inte vara utan den. Är god i te i st f citron eller i karaffen med isvatten. Det är citronverbena som ger doften hos franska "citrontvålar", Verveine, inte frukten citron.

    Jag torkade de repade bladen och la dem i burk när de torkat ordentligt och inte kan börja mögla. Tror de skulle falla av fort om man hängde upp knippen.

  • Lotti Clifstock
    7 years ago

    Spännande att det kan bli en buske (träd)!! Jag ska vårda den ömt!!! :D Måste testa den i te...kan ju kombinera med Stevia för sötningen också :D :D Tack, marianese!! :D

United Kingdom
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.