marcus_waserbrot

Kök - funktion vs design

Marcus W
5 years ago
Hej vänner!

Äntligen börjar köksrenoveringen närma sig. Jag har sedan en längre tid funderat men inte riktigt funnit något bra svar (varit dålig på att bolla med kökslev också) på min fundering.

Det har blivit vanligare att se kök där man i bänkskåpen bara har en dörr/lådfront per stomme (se bild).
Det är dock också vanligt förekommande med kök där varje stomme har 2st lika stora lådfronter.

Min fråga är, innebär lösningen med endast en dörr/lådfront per stomme (se bild) att man får tumma på funktionalitet? Som jag förstår det innebär ju detta att om man vill ha lådor i stommarna måste dörren öppnas för att sedan komma åt lådorna (hyllplan är inte ett alternativ i bänkskåp enligt mig). Dvs att det blir ett extra moment jämföres med lösningen där man har 2st lika stora lådfronter per stomme. Givetvis kan det i vissa fall vara så att man har en extra mindre låda gömd bakom dessa ibland där det innebär samma "extra moment".

Har jag förstått det rätt? Hur är era tankar? Vad är bäst och varför?

Comments (8)

  • PRO
    Jeanette Hammarstedt Inredningsdesigner
    5 years ago

    Hej Marcus!

    Jag tycker man kan tumma på funktionen när man vet varför, i detta fall får man en mera stilren lösning och behöver inte ha så många knoppar eller handtag som kan kännas rörigt ibland. Som på bilden är det inga handtag. Det ska absolut vara utdragbara lådor bakom dörrarna, så du får in den funktionen. Lycka till med ditt val!!!

  • Tiina Virtanen
    5 years ago

    Såå himla jobbigt är det ju inte att öppna två luckor istället för en - jag har lösningen med så få fronter som möjligt, både i förra hemmet och i det nuvarande, och det är inget jag ens reflekterat över, att det skulle tumma på funktionen! Tycker det är så mkt snyggare med enkla fronter, lugnare för ögat är det också.

  • Jocke Karlsson
    5 years ago

    Menar du att du då öppnar luckan för att komma åt lådorna? Jag skulle tycka att det var jobbigt om jag förvarade saker som används ofta där i, men har du t.ex. de vanligast redskapen upphängda på krokar så gör det väl ingenting. :)

  • Tiina Virtanen
    5 years ago
    Ja, jag har tex tre lådfronter men 6 lådor, dels för att det från början bara fanns tre lådor, och dels för att en besticklåda inte behöver vara 20 cm hög - så jag har satt i dolda lådor. Inte ett dugg jobbigt, men snyggare än 6 lådfronter, som jag tycker skulle bli plottrigt.
  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    5 years ago

    Det har blivit detta med lucka före låda för att köken skall vara så avskalade som möjligt.

    Jag tycker det bra för det är enklare att städa och vill man ändra utseende på köket byter man luckan.

  • PRO
    Dekoracio AB
    5 years ago

    Jag har så i mina garderober och det är sjukt störande tycker jag. Tycker det är en snyggare lösning och skulle i så fall bara ha det för saker man inte tar fram så ofta,

  • x x
    5 years ago
    last modified: 5 years ago

    Hej, hur har det gått?

    För att kunna svara på frågan så behöver man verkligen titta på hur man själv arbetar i köket varenda dag, hur planlösningen ser ut och var lägenhetens designnivån (baserad på både ens plånbok och intresse) ligger. Dessutom kan det vara intressant att tänka över hur länge man tror att man ska bo kvar och vad som i så fall händer med huset/ lägenhetens värde vid en eventuell försäljning- alltså hur man positionerar sig på marknaden. Tänker man sälja om två år eller eventuellt tio år eller aldrig....man vet kanske inte men det kan finnas en avsikt med tanke på livsomständigheterna.

    Ju mer man lagar mat själv från grunden desto mer lätthanterligt ska köket vara. Att köket är funktionellt är viktigt. Lätt att öppna, lätt att torka av, logiskt, stegeffektivt. Bra med arbetsyta. Funktionalitet är också en säkerhetsfråga. Man ska inte behöva springa med en het plåt eller gryta tvärs över hela köket. Opraktiskt är farligt speciellt om det finns små barn och husdjur med i bilden eller äldre personer för den delen.

    Funktionellt behöver inte vara fult. Smaken är som baken men det går alltid att hitta snygga lösningar med lämpliga handtag och få till en stilfull helhet. Man behöver dock tänka på alla detaljer redan vid planeringen.

    Sedan beror ens val på om köket finns i en öppen planlösning och hur flödet i rummet eller mellan olika rum fungerar.

    Trender påverkar oss förvisso för det påverkar utbudet på marknaden men det ska helst vara hållbart och eventuellt lätt att förnya utseendet om man tröttnar efter ett antal år.

    Personligen valde jag ett moment i stället för två men utseendet blev ändå "enkelt i sin helhet". Jag föredrar färre arbetsmoment och vill jobba effektivt. Bestäm dig för rätt stil på köket som också harmonierar med hela lägenheten/huset.

    Key word: BALANS.

United Kingdom
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.