cajsacarlson

Vad ska jag tänka på vid val av väggfärg?

Cajsa Carlson
7 years ago

Hej! Jag ska måla om väggarna i min långsmala hall hemma och hade tänkt mig en grå nyans likt den på bilden, men är rädd att det kan bli för mörkt - det finns inget naturligt ljus. Jag har hört att det finns en hel del saker att tänka på när man väljer färg, som att färgen kan se flera nyanser mörkare ut när man väl får upp den på väggen. Har ni några tips jag inte får missa?


Maja · More Info

Comments (11)

  • Inredningsälskaren
    7 years ago

    Jag har hört att färgen blir två nyanser mörkare på väggen, så mitt tips är att köpa en provburk först och måla på ett utvalt område!

  • Cajsa Carlson
    Original Author
    7 years ago

    Bra tips! Jag tänkte liksom att jag inte skulle behöva det eftersom grått är ett säkert kort, men det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra, så att det inte bli nermörkt..!

  • PRO
    Mapiful
    7 years ago

    Detta följer vi, känns som ett rimligt tips att köra en provburk och testa!

  • PRO
    EJ Interior
    7 years ago

    Provmåla alltid först! Sen är det ju galet snyggt med mörka färger och rum, har jobbat med många kunder där både tak och väggar är målade i samma mörka nyans, det är riktigt fint. Tänk på att gäller att jobba rätt med belysningen i mörka rum, mörka väggar äter ljus.

    Tänk också på att grått kan dra åt massa håll, det kan kännas lila, grönt, gult etc. så därför är det alltid bra att provmåla en liten yta för att se hur färgen ser ut hemma hos dig.

    Ett till tips; när du väl målar passa på att måla lister och eventuellt element i samma kulör, det ger en väldigt snygg och lyxig effekt. Och element är ju aldrig snygga. :-)

  • Cajsa Carlson
    Original Author
    7 years ago

    Åh, hade inte tänkt på att måla elementet, det skulle kunna bli jättefint! Behöver jag specialfärg för det? Tänker mig kanske lite mörkt gråblått nu...

  • PRO
    Vasa Interiör
    7 years ago

    Hej Cajsa

    Du kan måla elementen med snickerifärg. 2 strykningar behövs.

    Lycka till.

  • PRO
    Vasa Interiör
    7 years ago

    Och absolut ska du måla med en så matt färg som möjligt på väggarna. Mycket snyggt. Alcro har en färg som heter Pashmina. Tvättbar och stryktålig. Lite dyrare men värt pengarna.

  • PRO
    EJ Interior
    7 years ago

    Jag brukar använda lackfärg till elementen det verkar bli mer hållbart då samt så har jag hört att värmen kan isoleras om väggfärg används. Vet dock inte om det stämmer.

  • PRO
    whatdecoratesmyday
    7 years ago

    Det viktigaste är att provmåla flera olika kulörer då olika färger upplevs olika i olika ljus.

  • Cajsa Carlson
    Original Author
    7 years ago

    Tack alla! Ska definitivt testa några olika färger, och se till att kolla hur de blir i olika ljus.

United Kingdom
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.