vandhunden33

Sæbebehandlet eller lak: Hvilket trægulv skal man vælge?

vandhunden
7 years ago

Jeg skal have slebet mit gulv i stuen (som har ligget under gulvtæpper og ikke er blevet slebet nogensinde) og er i tvivl: Skal jeg lade plankerne stå rå og sæbebehandle dem så de bliver helt lyse eller skal jeg give dem lak?

Jeg er helt klart mest til de lyse gulve som på billedet, men har hørt fra mange, at de kan være meget svære at holde. Er der en mellemting mellem de to? Kan man lade dem stå rå uden at behandle dem eller er de så ligeså 'sårbare' som de lyse, sæbebehandlede?


Barnsbury Apartment · More Info

Comments (14)

  • ptrisja
    7 years ago

    Jeg har haft begge dele, og må indrømme at jeg ville vælge ingen af løsningerne. maling.nu har kommet med mange af pointerne allerede, men jeg kan uddybe lidt:

    Sæbebehandlede gulve kræver en masse vedligeholdelse, og er generelt svære at holde. Vi havde rødvinspletter (håber jeg...) fra forrige forrige beboer, som vi bare måtte leve med, da de var umulige at skurre væk. Derudover var vores så gammelt, at det var begyndt at splintre, så bare tæer var et absolut no-no.

    Lakerede gulve er til gengæld en drøm når det kommer til vedligeholdelse. Desværre ser de dog (efter min mening) ikke særlig attraktive ud, da de bliver meget gule/orange efter en ('almindelig') lakering. Jeg endte med at male mine gulve, fordi jeg synes det orange generede så meget.

    Hvis jeg var dig, og du stadig ønsker et træudseende, ville jeg - præcis som maling.nu anbefaler - få dem hvidpigmenteret. På den måde har du det bedste fra begge verdner.

  • PRO
    maling.nu
    7 years ago

    Hej ptrisja


    Lakerede gulve, der ikke er ludbehandlede inden de lakeres og ikke lakeres med en UV-resistent lak, gulner ganske rigtigt med tiden.

    Det gul/orange skær, er sjældent kønt og er ofte anledning til farveforskel. Når der f.eks. har ligget løse tæpper, eller stået møbler, som siden fjernes, kan man opleve at gulvet er væsentligt lysere på de områder der ikke er blevet påvirket at sollys.


    En korrekt udført ludbehandling efterfulgt af grundlak tilsat en smule hvidt pigment, hindrer træets gulningsproces og er derfor en udmærket løsning.

  • vandhunden
    Original Author
    7 years ago

    Kære begge. Mange tak for jeres input - jeg er nu en del klogere. Dog lige et spørgsmål. maling.nu nævner at ludbehandling + grundlag med lidt hvidt er en god løsning for at få de lyse, naturlige trægulve. Er det samme løsning som du kalder "hvidpigmenteret" patrisja?

    Når jeg søger lidt rundt på google synes jeg umiddelbart det jeg kalder en sæbebehandling ligner de hvidpigmenterede gulve på en prik - deres overflader omend 'farvede' ser utrolig ubehandlede ud og det ligner at vin, kaffe osv, som du selv skriver, vil ødelægge begge typer gulve. Er det korrekt forstået at ja de vil ødelægge sæbebehandlede med ikke de hvidpigmenterede/ludbehandling + hvid, da de - trods at de ikke ser sådan ud på de billeder jeg har kigget på - er super slidstærke?

    beklager hvis den går lidt langsomt ind :-) Men gulvet er til stor diskussion her i huset, hvor jeg meget gerne vil have lyse gulve og manden gerne vil have lakerede planker. Jeg synes dog de lakerede planker er alt, alt for gule...

  • vandhunden
    Original Author
    7 years ago

    Fandt lige dette billede af mit drømmegulv, men vil i give mig ret i at det ikke ser lakeret ud, men kun er hvidbehandlet? Kommer vel også an på oprindelig træsorte, som jeg ikke helt ved hvad er, da plankerne lige nu er lakerede med en mørkorange olie/lak.

  • PRO
    maling.nu
    7 years ago

    Grundlak med hvidt, er det samme som hvidpigmenteret lak. Går du efter en mat lak (ikke skinnende) kan du opnå et, næsten, ulakeret udseende. Altså få et gulv der ligner, så meget som muligt, et sæbebehandlet gulv. Dog uden de ulemper med hensyn til vedligehold og smudsmodtagelighed, som ses ved sæbebehandlede gulve.

  • ptrisja
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    @maling.nu

    "Hej ptrisja

    Lakerede gulve, der ikke er ludbehandlede inden de lakeres og ikke
    lakeres med en UV-resistent lak, gulner ganske rigtigt med tiden."

    Jeg mente egentlig bare den gul/orange farve lakken i sig selv giver fra dag 1:

    Jeg går ud fra at det er det samme med en UV-resistent lak? Men det er da godt at jeg kan se frem til at mine resterende umalede gulve bliver værre med tiden... eller :(


    @vandhunden

    Ja, det var det jeg mente med hvidpigmentering :). Desuden er jeg enig med både dig og manden, så hvidpigmentering med lavglans-lak, og så er alle i huset glade og tilfredse. Du kan selvfølgelig også vælge højglans, hvis du er til det look:

  • PRO
    maling.nu
    7 years ago

    Det du oplever som gul/orange farve på billedet, er egentlig ikke lakken der farver træet. Det er derimod lakken der fremhæver træets naturlige farve, ved at befugte det.

    Fænomenet kan du også opleve, når du findes en flot sten i strandkanten. Stenens farver er intense mens den er våd, men er ret kedelige og triste, når den er tør.


  • PRO
    Møller Nielsens Tegnestue
    7 years ago

    Hej

    Et oliebehandlet gulv er en 3. mulighed som vist ikke er nævnt i ovenstående. Der findes forskellige olier med hvidpigmentering som er lette at bruge.

    https://www.bolius.dk/hvilken-behandling-skal-du-give-dit-traegulv-11256/ beskriver ret godt forskellen mellem de forskellige måder at behandle et gulv - og hvilke fordele og ulemper der er - så det vil jeg ikke gentage her.

    Det er en smagssag og et spørgsmål om hvad man vægter når man skal vælge et gulv. Personligt er jeg mest til olie - eller sæbebehandling. Jeg syntes at de gulve patinerer flottest med brug - mens et lakeret gulv som får ridser eller andre spor af slid ikke er så pænt.

    Et lakeret gulv vil også være mere følsomt overfor at der vælges den rigtige lak (en mat som "næsten har et ulakeret udseende" af den rigtige type) og at det udføres rigtigt - uden at der kommer skidt i lakken osv. osv.

    Når det er sagt kan et professionelt udført (eller udført i professionel kvalitet) lakeret gulv bestemt være flot - og en slidstærk løsning.

    Som alle de andre gulve skal det vedligeholdes (genbehandles) for at forblive flot - der går længere imellem behovet, men så er det lidt vanskeligere når det skal gøres.

    Held og lykke med projektet

    Rune Dybkjær

    Arkitekt MAA

  • PRO
    lonedebie
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Hej

    Et RIGTIG godt tip, jeg fik af farvehandleren, da jeg havde fået slebet godt 120 m2 plankegulve af (derefter ludbehandlet), var at mætte dem totalt med en blanding af halvt vand og halvt sæbe. Det reddede mig i den grad, da min datter havde malet med mørkeblå tusch på gulvet....man kunne intet se bagefter. Jeg valgte at mætte med en hvidpigmenteret sæbe.

    Mange hilsner

    Lone de Bie

  • Karen Herløv Horte
    7 years ago

    @maling.nu kan du uddybe lidt ift. lak, olie eller sæbebehandling ved hårdt slid - hundepoter, vand mm. og hvad der holder bedst/har længst udsigt til en genbehandling (ikke vedligehold generelt, men før man er nødt til at starte forfra)

  • PRO
    maling.nu
    7 years ago

    Generelt, så er en sæbe/oliebehandlet overflade lettere at redde, hvis der opstår en egentlig skade. For begge typer behandling, er genbehandlingsintervallet/vedligeholdende behandling 1-2 år.

    Sæbebehandlede gulve skal vaskes med sæben jævnligt og har gavn af en total afrensning/vask med grundrens med 1-2 års mellemrum, hvorefter der sæbemættes forfra. Det er med til at sikre mod, det grålige skær der ellers kan komme.

    Oliebehandlede gulve har godt af at blive vasket med en oliesæbe, når de vaskes og bør plejeolieres hvert år/hvert andet år.

    En god/hård & mat lak er ikke umiddelbart modtagelig for ridser fra f.eks. hundekløer. Meget små/lette ridser er meget synlige, hvis der anvendes blank lak. Skulle der ske en større skade, på lakeret gulv (dybe ridser/vand der ligger i længere tid,) kan en total genbehandling være nødvendig.

    Konklusion:

    Sæbebehandlede gulve - skal vedligeholdes med plejesæbe hver 2-4 uge - (hvis ingen egentlige skader) genbehandlingsinterval 1-5 år.

    Oliebehandlede gulve - skal vedligeholdes med oliesæbe hver 4-6 uge, plejeoliering 1-2 år - (hvis ingen egentlige skader) - genbehandling 5-7 år

    Lakerede gulve - skal vedligeholdes med støvvsugning/vask med alm. rengøringsmiddel efter behov - (hvis ingen egentlige skader) - genbehandling +15 år

  • PRO
    Tømrermester - Henrik Wetche
    7 years ago

    hvis man vil beholde de lyse gulve vil jeg klart anbefale at man bruger lak med hvid pigment det er meget let at holde især hvis man har hunde og børn

  • PRO
    DK Gulv- og Malerservice
    7 years ago

    Fordelen med lak,nem rengøring

United Kingdom
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.