jlatomaa

Behöver tips för inredning av vår balkong!

Josefine Latomaa
7 years ago
Behöver hjälp & tips på hur jag kan inreda vår nya balkong inför sommaren då jag helt saknar inspiration.. Den är 7,55m lång och 1,45m djup. Vi skulle gärna vilja få plats med en liten matplats för 4 samt behålla grillen nånstans på balkongen.
Kom gärna med förslag...

Comments (8)

  • PRO
    Bra Sommarmöbler
    7 years ago

    Hej Josefine! Jag skulle rekomendera att satsa på teakmöbler från en serie som heter Turin som efter några år får en gråtonad vacker patina. Eller en tålig grupp i aluminium, t.ex. gruppen Esion tillsammans med en Arno balkongsoffa för att variera det med stolar och en soffa. För att liva upp det är det alltid trevligt med färgglada kuddar, i år går tonerna i blått i kombination med turkos och grått vilket ger ett harmoniskt intryck. För att ljusa upp det lite under de sena sommarkvällarna är ljuslyktor alltid lika mysigt.

    Josefine Latomaa thanked Bra Sommarmöbler
  • mariannese
    7 years ago

    Ett problem är ju att balkongen är väldigt smal. En enkel lösning är att skaffa ett till likadant bord som det du redan har och två stolar till i samma modell som ser ut att vara fällbara. De ryms ju bevisligen på den ytan om de ställs intill varandra längs väggen. De två stolar som får stå åt räcket till när man sitter till bords får fällas ihop mellan måltiderna för att man ska kunna gå förbi. Väggen mellan fönstren vid bordet ser smal ut men det borde gå att sätta upp en hög och smal hylla för att avlasta den lilla bordsytan, t ex för servetter, salt och peppar mm.

    Ett alternativ vore ett smalt fällbord med två skivor. För många år sen hade jag själv ett gammalt bord som bara var ca 20 cm brett hopfällt. Med båda skivorna utfällda blev det ungefär meterbrett. Gav ju bra med plats vid bordet men de som satt innanför hade svårt att ta sig ut utan att andra fick resa sig. Den balkongen hade bara en dörr.

    Josefine Latomaa thanked mariannese
  • PRO
    Josefina
    7 years ago

    Hej Josefine, tänkte bara tipsa om denna artikel som skrevs med inspiration av din fråga: https://www.houzz.se/magasin/saa-inreder-du-din-laangsmala-balkong-16-fantastiska-exempel-stsetivw-vs~83970664 

    Josefine Latomaa thanked Josefina
  • Caroline Danielsson
    7 years ago

    Jag tycker att du ska satsa på en massa växter och krukor i olika färger! Kanske till och med ha lite jordgubbar eller tomater. Finns inget mysigare än att gå ut på morgonen och plocka sina egna tomater att ha på frukostmackan. Sen tror jag också att hopfällbara möbler är bra för att spara på utrymmet :)

    Josefine Latomaa thanked Caroline Danielsson
  • PRO
    My Room
    6 years ago

    Jag skulle välja en bänk med kuddar att ställa under det stora fönstret. Ett rund litet sidobord i hörnet, en matta och massa växter. Lycka till!

  • PRO
    Josefine Latomaa
    Original Author
    6 years ago
    Hittills utav renoveringen..
  • Lena Eriksson
    6 years ago

    Mitt förslag är att i vardera kortände ställa en lagerhylla av något slag, där kan man ställa växter mm. Hyllorna längst ner kan man ställa sådant som man inte behöver hela tiden.

    Istället för ett vanligt bord och stolar föreslår jag bord som man hänger på räcket och som kan fällas ner, fler stycken bredvid varandra och en loungesoffa med eller utan armstöd som går nästan hela vägen fram till dörren och en schäslongdel vid bortre änden.

    Vid dörren kan man ställa ett mindre bord och grillen kan stå på platsen bakom dörren.

    Är man lite händig och har tid att bygga soffan själv kan man även bygga in förvaring under, vilket det sällan är på dem som man köper färdigt. Där kan man t ex förvara dynorna vid regn (bör tas in till vintervilan), krukor, jord mm.

United Kingdom
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.