jensj300

Laminat eller massivt træ ved et spisebord?

jensj300
6 years ago
last modified: 6 years ago

Vi skal købe et nyt spisebord, og vil gerne have et der er nemt at holde i hverdagen. Hvilken bordplade er nemmest at holde laminat eller massivt træ?

Comments (3)

  • ptrisja
    6 years ago
    last modified: 6 years ago

    I dagligdagen ville man kunne nøjes med en fugtig klud til både træ- og
    laminat-bordplader, men i det lange løb er laminatbordpladen klart nemmest:

    Massiv træbordplade:

    Skal oliebehandles jævligt, min. 1-2 gange om året, for at holde en nogenlunde vandskyende overflade. Selvom de har fået olie kan de dog stadig være lidt sarte. Jeg har f.eks. en massiv egetræsbordplade i køkkenet, og der kommer altså sorte ringe hvis der står en våd kop eller lign. lidt for længe. Ligeledes vil sæbevand udtørre bordet... Man kan også være uheldig at farvede pletter bliver suget ned i træet og derved ikke kan vaskes af.

    Fordelen ved træ er at man kan arbejde med materialet. Kommer der f.eks. en ridse i bordet, kan det slibes ned og olieres, og det er så godt som nyt. Eller bliver man træt af farven kan det bejdses eller males.

    Laminat:

    Kræver ingen vedligeholdelse. Tåler spild/sæbevand bedre end træ. Ofte meget billigere end træ, og fås i mange forskellige looks.

    Lakeret massiv træbordplade:

    Hvis man foretrækker træ, kan man evt. give en massiv træbordplade en gang lak. Det vil gøre træbordpladen mere modstandsdygtig, og ligeså vedligeholdelsesfri som laminatbordpladen.

  • gerd85
    6 years ago

    Laminat er nemt i hverdagen ; Men som ejer af et massivt egetræ's bord: det kan skures, olieres, får små hak når børn lejer og er kreative! Og når de er voksne og det er børnebørn som slider på det gamle bord, elsker man det end u mere og mindes ❤️ Et laminat bord skifter man bere og sender det gamle i kælderen eller på lossepladsen !!!

  • PRO
    Møller Nielsens Tegnestue
    6 years ago

    Hej

    Fik I købt et spisebord - og hvad valgte I?

    Hvis I endnu ikke har nået det, kan I også kigge på et bord med linoleumsoverflade - det er forholdsvist let at holde, og mindre ridser/skader ses ikke meget og kan ofte fjernes. Det er funktionelt lidt en mellemting mellem laminat og træ - men hvor overfladen er et naturprodukt som har gode egenskaber i forhold til brug og slid.

    Jeg har selv et massivt egetræsbord - som har fået mærker og misfarvninger gennem lang tids brug (og misbrug), men for nylig brugte jeg et par timer på at slibe det ned og give det en ny gang sæbe hvilket gjorde at det så ud som nyt. Det var en forholdsvis overkommelig opgave - og så sparede vi udgiften til et nyt bord.

    Hvor gode og pæne laminatbordplader er, hænger meget sammen med kvaliteten - de bedste kan tåle meget og er lette at rengøre (også ved blæk m.v.), mens en dårlig kvalitet hurtig kan komme til at se slidt og grimt ud. Men selv de bedste laminatborde kan få en skade (når du står på bordet for at montere en ny lampe og taber skruemaskinen) - og så er det svært at udbedre. På et træbord kan man bedre leve med lidt "patina".

    Grundlæggende handler det dog om hvad jeres tolerance er i forhold til små brugsspor og hvor omhyggelige I er med at passe på og vedligeholde bordet:

    Hvis I enten er meget gode til at passe på bordet og/eller kan leve med lidt patina, vil jeg anbefale et træbord med enten olie eller sæbebehandling (lak patinere også grimt ved slid/skader - og tager længere tid hvis det skal slibes ned og nylakeres) - ellers vil jeg anbefale et linoleumsbord eller et med laminat hvor I dog skal sikre at laminaten er i tilstrækkelig god kvalitet, så det er let at rengøre og holdbar over for slid, ridser og slag.

    Mvh.

    Rune Dybkjær

    MNTarkitekter.dk

United Kingdom
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.